Om Rangering

Kort om Rangering

Rangering är en digital tjänst som via en algoritm bedömer de bästa elektroniska hushållsvarorna baserat på kundrecensioner, officiella tester, prisjämförelser och jämförelser av produktegenskaper samt specifikationer.

Vem står bakom Rangering? 

Rangering är idag en del av det digitala mediehuset Obsidian Media. Vi är en dansk verksamhet med huvudkontor i Aarhus. 

 

Obsidian Media ApS

NIVOU, Søndergade 44, 2.

8000 Aarhus C 

CVR: 40483667 

kontakt@obsidianmedia.dk  

 

Vår vision är både simpel och ambitiös; vi har som mål att bli världens bästa konsumenttidning. Det innebär att vi vill vara konsumenternas föredragna plattform när de ska samla kunskap kring konsumtionsvaror.

Vi arbetar målmedvetet för att optimera och uppdatera våra medier där vi strävar efter att skapa maximalt värde för våra läsare genom att genomföra grundlig research om de ämnena som vi berör i våra artiklar och skapa smarta lösningar som automatiskt uppdaterar vårt innehåll. 

Därför är vårt uppdrag att hjälpa konsumenterna med att få användbar kunskap som de kan dra nytta av för att få den produkten som exakt matchar deras behov, och detta till rätt pris.

Få slutligen tag på oss via ovanstående email med frågor, kommentarer, ris, ros eller andra förfrågningar. Vi svarar så fort vi kan, men det kan ta upp till sju vardagar. 

Redaktionella riktlinjer, samarbetspartners och annonser

Vi är ett annonsfinansierat medium där vi länkar till utvalda samarbetspartners för de produkterna och tjänsterna som vi främjar i våra guider. Det fungerar via den så kallade ”affiliate marketing” modellen där vi som media hänvisar våra läsare vidare till våra partners, och om läsaren i fråga köper produkten belönas vi med en mindre provision.

Det här är vår modell, och vi är väldigt öppna med det eftersom det finansierar vårt arbete så att vi kan fortsätta att skapa bra värdefullt innehåll på nätet. Det betyder också att vi även är ambassadörer för våra partners då vi har ett ekonomiskt intresse. Med detta sagt är det mycket viktigt att betona att vi först och främst försöker att skapa värde och bra innehåll för våra läsare, vilket också tydligt skiner igenom i vårt innehåll.

Hur fungerar vår produktbedömningsalgoritm?

Vi bedömer våra produkter med ett score från 1 till 100 baserat på följande parametrar: 

  • Kundrecensioner: vad tycker kunderna om produkten? Vi hämtar upp kundrecensioner från alla de stora webbutikerna inom vitvaror, bland annat Whiteaway, Skousen, Elgiganten, Coop, Lavprishvidevarer, Amazon med flera. Härifrån beräknar vi ett genomsnitt.
  • Officiella, opartiska tester: Vi kontrollerar om produkten är en testvinnare på officiella konsumentråd såsom TÆNK, Råd & Rön, Consumer Reports osv. så att du inte behöver leta igenom hela nätet efter testvinnare. 
  • Prisjämförelser och bra pris: Vi kikar på produktens genomsnittliga pris över 60 dagar hos återförsäljare och tar en titt på om produkten är nedsatt i förhållande till normalpriset – i så fall kommer produkten att få stämpeln ”Bra pris” och därmed pluspoäng i algoritmen.

På detta sätt kombinerar vi både kundernas tycke och experternas slutsatser samt valuta-för-pengarna för att identifiera de bästa vitvarorna på marknaden. 

Förbehåll

Vi Rangering och Obsidian Media förbehåller oss rätten att göra skrivfel eller att felaktigt ange information relaterad till de produkterna och tjänsterna som vi belyser på våra webbplatser. Även om vi tillbringar enormt mycket tid på research och kvalitetssäkring kan fel uppstå i våra artiklar, och vi rekommenderar att du som läsare/kund alltid kontrollerar produktinformationen hos återförsäljaren eller leverantören av produkten.

Det är också viktigt att nämna att vi under 2020 har förvärvat och tagit över ett antal hemsidor om konsumtionsvaror som vi har varit – och fortfarande är – i processen av att granska för misstag eller felinformation.